תכנון ובינוי

תכנון ובינוי

"בניה חכמה – טובה לכולם"

  • אישור תוכנית מתאר עירונית – יעד ראשון במעלה.
  • הגנה על שטחים ירוקים ואתרי מורשת, ושמירה על קו הרקיע של ירושלים.
  • תוכניות פינוי בינוי מתונות ושקולות – תוך התחשבות בתשתיות ובתושבי העיר.
  • ציפוף ועירוב שימושים – ליצירת עירוניות חיה ותוססת.
  • בינוי להשכרה ארוכת טווח על ידי עיריית ירושלים לסטודנטים וזוגות צעירים אחרי שירות.
  • תכנית ממשלתית-עירונית לבינוי מוזל עבור עובדי מדינה חיוניים.
  • במקום הצפה של מגדלים - עידוד תוספת של עד 2 קומות לבניינים ישנים ברחבי העיר.


מדיניות התכנון והבינוי של ירושלים צריכה לשרת את הרצון והצורך בחיזוק והשארת האוכלוסיה הציונית והיצרנית בעיר. הצפת העיר במגדלים ללא תשתיות מתאימות ועם עלויות תחזוקה גבוהות – עלולה להפוך אותם לשכונות מצוקה (סלאמס). מדיניות זו תזרז את ההפיכה של ירושלים לעיר כושלת, ענייה ולא-ציונית.


ראש העיר משה ליאון מקדם מדיניות של בניית מגדלים כמעט בכל מקום בעיר, וללא תכנית מתאר עירונית. המגדלים פוגעים בקו הרקיע של ירושלים, פוגעים באתרי נוף, דת ומורשת, ופוגעים בשטחים ירוקים. מעבר לכך, הבניה אינה נתמכת בתשתיות מתאימות שיכולות להכיל את כמות הדירות. אנחנו מודעים לבעיית הדיור הקשה בישראל ובירושלים, ולכן לא מתנגדים לבניית מגדלים באופן גורף, אולם הבניה צריכה להיות מדודה יותר, רק במקומות המתאימים לכך, ובליווי תשתיות הולמות.

מחירי דיור גבוהים מקשים על כולם, אבל מחקרים וסקרים עדכניים מראים שהסיבות העיקריות לכך שהציבור הממלכתי והציבור הממלכתי-דתי עוזבים את ירושלים הן: פגיעה באיכות החיים, היעדר שטחים ירוקים, פגיעה בצביון השכונות, תעסוקה, והיעדר מקומות בילוי בסופי שבוע. על-פי מחקר הגירה של מכון ירושלים למחקרי מדיניות משנת 2022, הצפת העיר ביחידות דיור ומגדלים לא תשנה את המגמות הדמוגרפיות הנוכחיות, ולא תשאיר את הציבור הציוני המתפרנס בירושלים - אלא תדחוק אותו החוצה ותאיץ את המגמות הקיימות. לאור טירוף הבנייה הלא-מתוכננת שמקדם משה ליאון, זה בדיוק מה שקורה כבר היום.

בשנים האחרונות, קרוב ל-300 מגדלים של 15-40 קומות אושרו לבנייה בירושלים, או נמצאים בשלבי תכנון מתקדמים: החל ממפלצות הבטון שגימדו את פסל המפלצת בקרית היובל, דרך גורדי השחקים המתוכננים מול כיכר פריז ובשכונת גילה, עבור במגדלי בית הכרם וארמון הנציב, ועד מיזם בורג'-ח'ליפה הירושלמי שצפוי להיבנות בפתחת הר הרצל ויד ושם. מבט משווה לבינוי לגובה בערים ושכונות עניות אחרות ברחבי העולם – מלמד שדיירי המגדלים קורסים תחת עלויות הניהול והאחזקה הגבוהות, ולא מעט מהמגדלים – הופכים עם השנים למשכנות-עוני, "סלאמס". הדינמיקות שמאפיינות שכונות אופקיות – לא פוסחות על שכונות אנכיות. אם לא נבלום את צונאמי הבנייה חסרת האחריות, המגדלים שהולכים וצומחים ברחובות ירושלים – עלולים להפוך עם הזמן למסמרים בארון הקבורה של העיר.

עקרונות היסוד בתכנון ובינוי:

  1. המספר של 1.5 מיליון ירושלמים וירושלמיות, המוצג על ידי משה ליאון כמטרה לשנת 2040, הוא לא יעד חובה שצריך להתעקש להגיע אליו במהירות האפשרית ובכל מחיר. 
  2. הדגש צריך להיות על איכות לפני כמות: הן לגבי איכות הבנייה, והן לגבי איכות החיים שהפיתוח נועד לקדם.
  3. מדיניות התכנון והבינוי של ירושלים צריכה לשרת את המטרה האסטרטגית של שימור וחיזוק הציבור הממלכתי והיצרני בבירת ישראל. 
  4. מבין כל סוגי הפיתוח, יש לתעדף בניה בהתחדשות עירונית. זאת, באופן שיהלום את מצב התשתיות של האזור, יגלם בתוכו גם תרומה חברתית ולא רק רווח טהור ליזמי הנדל''ן,  ויציע הפרשות ראויות לשטחי ציבור.


1.אישור סטטוטורי לתכנית מתאר עירונית. 

ירושלים זקוקה נואשות למדיניות תכנון ובינוי עקבית וארוכת טווח, מתוקף מסגרת חוקית מחייבת. לא יעלה על הדעת שבבירת ישראל, מהחשובות בערי העולם, לא תתנהל בהתאם לתכנית מתאר עירונית מאושרת.  עד לאישור תכנית מתאר עירונית – יש להגביל את הבניה החדשה לכ-3,000 יח''ד חדשות בשנה, וזאת לצורך יצירת לחץ ותמריץ לקידום הנושא והשלמתו.


2.מה שירוק היום – חייב להישאר ירוק גם מחר. 

אין לאשר שינויי תוכניות (תב''ע) המבקשים להפוך שטחים ירוקים לשטחים בייעוד אחר, ועד לאישור תכנית מתאר עירונית - אין לאשר כל בניה חדשה על גבי אתרי טבע עירוניים. 


3.הגנה ושטחי חיץ סביב נכסי התרבות והמורשת של העיר. 

יש להימנע מפגיעה נוספת בקו הרקיע של ירושלים ההיסטורית ושל אתרי התיירות, המורשת והדת של העיר. סביב אתרים אלו – נכסים שיש לשמר עבור הדורות הבאים – צריך להקפיד על אזור חיץ בו לא יתבצע כל פיתוח שעלול לפגוע בהם או להאפיל עליהם.


4. פינוי-בינוי: התפתחות עירונית מתונה, מנוהלת ומתואמת.


א. קידום מיזמי התחדשות עירונית צריך להיעשות מתוך רצון והסכמה – ולא בגלל מסעות הפחדה.

ב. עיריית ירושלים תרחיב את פעילות המינהלת העירונית להתחדשות עירונית – ותקים בתוכה יחידה עצמאית נפרדת שמטרתה תהיה מתן ייעוץ, מידע והכוונה לתושבים אשר מרגישים חסרי אונים ו/או מאוימים עקב לחצים או איומים של חברות נדל''ן ויזמי פינוי-בינוי.

ג. לצורך קבלת המלצת הוועדה המקומית לתכנון ובניה להפקדת תכנית של מגדל, יחוייב היזם להקדיש 2 יחידות דיור על כל 15 קומות, להשכרה לטווח ארוך ו/או למכירה, לטובת הקרן לתחזוק המבנה לאורך זמן.

ד. פרויקטים של התחדשות עירונית יאושרו ויקודמו על ידי העירייה רק בהינתן תכנית מתאר עירונית או שכונתית מאושרת.

פרויקטים של התחדשות עירונית יאושרו ויקודמו על ידי העירייה רק בתיאום עם המינהלים הקהילתיים.

ה. יוזמות של פינוי-בינוי יחוייבו על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובניה להציג את הקשר ו/או החיבוריות ליוזמות פינוי-בינוי אחרות ולמרחבים הסמוכים ברחוב ובשכונה, כבר כתנאי לקבלת המלצת הוועדה להפקדת התכנית.

ו. יש לשאוף למקסימום בנייה מרקמית ועירוב-שימושים בבנייה החדשה במסגרת התחדשות עירונית, תוך שימת דגש על שטחי ציבור, חינוך ותעסוקה.


5. עיריית ירושלים תבנה בניינים לשכירות מוזלת וארוכת טווח עבור סטודנטים/ות וצעירים/ות אחרי שירות.


6. קידום דיור בר-השגה לעובדי מדינה חיוניים
– כגון צוותי, רפואה, צוותי חינוך, כוחות הצלה וביטחון, עובדים ועובדות סוציאליים. זאת, כמהלך משלים להעברת יתר משרדי הממשלה לירושלים, וכחלק מפעילות המינהלת לשיווק שכונות (ראו פרק "שכונה וקהילה").

7. יקודם המיזם של דיור קואופרטיבי המצליח יפה במדינות אחרות. המיזם מתאים במיוחד לירושלים בה קיימות קהילות הרואות חשיבות במגורים קהילתיים. 


8. תעודד האפשרות להוסיף עוד 2 קומות לבניינים קיימים, וזאת במקום להציף את השכונות במגדלים. 


9. יורחב ויחוזק המנגנון של שיתוף ציבור עוד לפני ההליך הסטטוטורי הקבוע בחוק. 

paper_plane

נשמח לשמוע ממך

כאן המקום להתייחס לנושאים שחשובים בעינייך, ואנחנו נשמח לענות

Share by: