תחבורה

תחבורה

תחבורה ציבורית יעילה הפועלת לרווחת כלל תושבי העיר 24/7


  • בירושלים אוכלוסייה מגוונת הזכאית לתחבורה ציבורית יעילה בתוך העיר ממנה ואליה – גם בשבתות.
  • רכבת קלה לכל שכונה.
  • טיפול נחרץ ומהיר בפורעים שמתנכלים לעבודות על הרכבת הקלה בבר-אילן.
  • שירותי השכרת אופנים יהיו זמינים בכל חלקי העיר 24/7.
  • הגברת תדירות הרכבות והפעלת קו הרכבת 24/7 לנמל התעופה בן גוריון ולתל אביב.
  • שירותי השכרת רכב לטווח קצר במרחק 5 דקות הליכה מכל מקום בעיר.

1. תחב''צ בסופי שבוע: שירות בהתבסס על נפח מוגבל ומפעילים קיימים ממזרח העיר.

  • בהתבסס על מתווה התחבורה הציבורית המופיע באמנת גביזון-מידן, יש לאפשר בשכונות הלא-חרדיות בירושלים תחבורה ציבורית גם בשבתות וחגים, בנפח מוגבל על-בסיס מיניבוסים ו/או מוניות שירות. בנוסף, יש לממש את התכנית שהצגנו בפני משרד התחבורה, ולפיה חברת תחבורה ציבורית ממזרח ירושלים תרחיב את שירותיה גם למערב העיר, בקו שיעבור בצירי התחבורה המרכזיים ויגיע אל בתי החולים בהר הצופים, שערי צדק והדסה עין כרם – ויפעל גם בשבתות וחגים. היוזמה צפויה לתת מענה הן לצוותים רפואיים המתגוררים במזרח העיר וצריכים להגיע לעבודה בכל ימות השבוע, ועל הדרך – לעצור גם בנקודות איסוף והורדה בנקודות מרכזיות במערב העיר.

  • מדובר על צורך חברתי והומניטרי ממעלה ראשונה, והנסיעה ב"קו הבריאות'' תתאפשר באמצעות כרטיס רב-קו ובתעריפי תחבורה ציבורית רגילים. בהינתן שהפיילוט כנ''ל יצליח – יש לפעול להרחבת השירות של מפעילים ממזרחי העיר גם עם קווים נוספים שיפעלו במסלולים שונים במהלך השבוע – וגם בסופו. 


2. תוך 6 שנים, רכבת קלה לכל שכונה: עדיפות עליונה להקמת יתר קווי הרק''ל.

  • הרכבת הקלה בירושלים הפכה לעורק הראשי של העיר, ויש לה את הפוטנציאל לגאול רוב מוחלט של תושבי ירושלים מהפקקים ומבעיות החניה. את הקו האדום שפועל כיום באופן חלקי – יש להשלים, ולתגבר במהירות האפשרית על ידי נתינת עדיפות עירונית עליונה לסיום העבודות להקמת הקו הכחול והקו הירוק, וסיום מהיר של תכנון יתר קווי ה-J-Net ברחבי העיר: הקו הסגול, הקו החום והקו הצהוב. 


3. הכפלת היקף נתיבי התחבורה הציבורית בצירים המרכזיים.

  • הדרך ליציאה מהפקקים עוברת בהפחתת השימוש ברכבים פרטיים בשיעור של 30%, וזה יכול להתאפשר רק באמצעות שיפור ניכר בפעילות התחבורה הציבורית בירושלים ובאטרקטיביות שלה בעיניי הציבור. לשם כך, בין היתר, חובה לצמצם את הפער ולהשוות את זמני ההגעה מנקודה א' לנקודה ב' בין שימוש ברכב פרטי ובין שימוש תחבורה ציבורית. בכדי להתקרב אל היעד הזה, נכפיל את היקף נתיבי התחבורה הציבורית מ-41 ק"מ הקיימים כיום, ל-80 הק"מ לנת''צ המתוכננים על ידי תכנית אב לתחבורה לביצוע עד שנת 2025. בנתיבים החדשים, שיוכשרו בכל הדרכים המרכזיות של ירושלים ויובילו מהשכונות אל מרכזי התעסוקה, יוכלו להשתמש כל סוגי התחבורה הציבורית, וזאת לצד רכבים שיתופיים ורכבים בהם 3 נוסעים ומעלה.


4. אופניים 24/7 – ומכל מקום בעיר.

  • לצד הגדלת ושיפור התשתיות להתניידות עירונית על גבי אופניים, בדמות הכשרת שבילי רכיבה למרכזי תעסוקה ולימודים, עיריית ירושלים חייבת גם לשפר משמעותית את היקף הפריסה ותנאי ההפעלה של מערך האופניים העירוני: כל מקום ברחבי העיר צריך להיות במרחק של עד 5 דקות הליכה מתחנת עגינה, וכל תחנות העגינה – צריכות לפעול 24/7. 


5. בחינה מחדש של היתכנות וכדאיות שירותי תחב''צ חינם עד להשלמת בניית ה-J-Net

  • תחבורה ציבורית יעילה וזמינה 24/7 בתשלום מופחת או בחינם - יכולה לסייע רבות להורדת כמות הרכבים בעיר, זיהום האוויר ומתן אפשרות שוויונית לכלל התושבים להגיע בכל עת מנקודה לנקודה בעיר לצרכי בריאות, חינוך, בילוי, וכל מטרה אחרת. למודל התחבורה הציבורית בחינם יש כמובן חסרונות, אבל הוא גם יכול לעודד מסחר, להפחית פקקים וזיהום אוויר, ולהוריד את כמות תאונות הדרכים. בעבר נבחנה אפשרות זו לגבי ירושלים, אך מבלי להכליל בבחינה את הרכבת הקלה, על כן יש לבחון מחדש את הכדאיות.


6. שירותי השכרת רכב לטווח קצר במרחק 5 דקות הליכה מכל מקום בעיר.

  • לצורך צמצום דרמטי של הפקקים, והפחתה משמעותית של מספר הרכבים הצריכים מקומות חניה, יש להרחיב את מיזמי השכרת הרכבים השיתופיים לטווח קצר, כך שיפעלו מכל שכונה בעיר, ויהיו נגישים במרחק של עד 5 דקות הליכה מכל מקום בעיר, ובזמינות של 24/7.

  • לצורך כך, לפחות 10% ממקומות החניה בחניונים העירוניים המנוהלים, ו-20% ממקומות החניה בחניונים השכונתיים החינמיים – יוקדשו לרכבים שיתופיים. באמצעות תגמולים ואפליקציות – מיזמי ההשכרה לטווח קצר יעודדו נסיעות משותפות, ויהיו זמינים לשירות לאורך כל שעות היממה, ובכל ימות השבוע. בנוסף, רכבים שיתופיים יוכלו לנסוע חופשי בנתיבי תחבורה ציבורית.

 

7. רכבת ישראל: 24/7 ובתדירות גבוהה יותר.

  • מול משרד התחבורה, ובהינתן התשתית הפוליטית העתידית לכך, יש להגביר את תדירות הרכבות וכן להפעיל רכבת 24/7 לשדה התעופה בן גוריון ולתל אביב. זאת, לטובת מעל ל-600,000 הירושלמים והירושלמיות שאינם שומרי שבת, ולטובת מיליוני התיירים המבקרים בירושלים כל שנה.
paper_plane

נשמח לשמוע ממך

כאן המקום להתייחס לנושאים שחשובים בעינייך, ואנחנו נשמח לענות

Share by: